Wednesday, November 14, 2012

KENDURI TAHLIL

Sabtu malam tiba-tiba ayah aku  dapat call mengatakan Mak Ngah aku meninggal dunia. Lepas dengar je kitaorang satu family apa lagi terus lah ke Gombak ke rumah nya di flat PPRT gombak. Sampai sana dorang angkat mayat arwah letak kat surau berdekatan kat rumah sana. Lebih mudah untuk orang melalukan apa apa yang patut kan. Rumah flat kecik lagi pun payah untuk sedara mara nak masuk lebih kurang macam tuh la sebabnya kud.Jasadnya di kebumikan pada pukul 10 pagi hari ahad.

Kenduri 2 har tuh buat dekat surau tuh..hari ketiga keduri tuh buat kat rumah aku..penat jugak lah menjadi tuan rumah. Ahli keluarga belah Bapak aku yang sebulat suara nak buat kat rumah bapak aku. Bapak aku pun OK je lah kan. Bende baik tak kan nak tolakkan..

Majlis dimulakan dengan solat Asar berjemaah dalam rumah aku. Selesai solat terus sambung dengan bacaan Yaasin dan Doa Tahlil. selesai upacara Tahlil lepas tuh apa lagi masing2 bedal apa yang mak aku hidangkan. Maghrib solat jemaah lagi. lepas tuh sambung lagi dorang bedal. bagus lah kan daripada membazir tak abes. aku pulak dalam pukul 9 lebih aku naik tas.. boleh pulak aku tertido. bangun bangun tengok rumah tak dah tak ada tetamu.dorang dah balik dah. 

bersedia untuk solat Asar

Bacaan Yaasin dan Doa Tahlil





Alhamdulillah semua nya berjalan dengan lancar tanpa ada masalah yang berlaku sepanjang kenduri. Kebanyakkan nya habis semua makanan. Yang Banyak buah Tembikai.hahaha

*AL-FATIHAH buat Mak Ngah (Zaliha Binti Baharom) Semoga rohnya dicucuri rahmat.
*Salam Takziah kepada Ahli Keluarga
 

No comments:

Post a Comment